’54’, Wu Ming

Αν το ’54’ δεν υπήρχε τότε η Ευρωπαϊκή λογοτεχνία θα ήταν αναγκασμένη να το εφεύρει. Μόνο και μόνο γιατί φαντάζει σαν το πιο συγγενικό έργο στο αμερικανικό Gravity’s Rainbow αλλά ταυτόχρονα – μέσα από την Ευρωπαική σκέψη και κουλτούρα – λιγότερο σκοτεινό, λιγότερο ‘μπερδεμένο’, και – φυσικά – περισσότερο Ευρωπαϊκο.

Όμως οι ομοιότητες δεν σταματούν εκεί: Οι Wu Ming δεν είναι ένα άτομο αλλά μια ομάδα 5 Ιταλών συγγραφέων που έχουν ένα ‘κακό’: να μην φωτογραφίζονται. Και όσοι θυμούνται την φήμη πως ο Pynchon δεν είναι ένα πρόσωπο μα μια ομάδα νοτιοαμερικανών μαγικών ρεαλιστών ασφαλώς θα νιώσουν μια ανατριχίλα να σηκώνεται στην πλάτη τους.

Μ΄αυτήν και μόνο την λογική είναι εξαιρετικά δύσκολο να μιλήσει κανείς στα γρήγορα για το 54, ακριβώς επειδή μέσα στις 550 σελίδες του κλείνονται τόσα πολλά που δεν εξαντλούνται σε μια μονάχα ανάγνωση. Η απλή ανάφορά θα κάλυπτε πράγματα όπως την πολιτική κατάσταση στην Ευρώπη μετά το τέλος του πολέμου, την σχέση Αμερικής Ευρώπης στην αρχή του ψυχρού πολέμου, την τζουσιανή και καθαρά φρουδική σχέση ενός από τους ήρωες με τον πατέρα του, την περίπλοκη ερωτική σχέση με μια παντρεμένη γυναίκα (Roger και Jessica για άλλη μια φορά), την μαφιόζικη διακίνηση ναρκωτικών στην Ευρώπη και από κει στην Αμερική στα χέρια του Λάκυ Λουτσιάνο, κλπ κλπ κλπ.

Όμως εκτός από όλα αυτά εκφράζεται με έναν διαφορετικό τρόπο – τουλάχιστον από όλους τους άλλους που γνωρίζω εγώ – η σχέση της εικόνας, του ειδώλου και της πραγματικότητας, πίσω από τον χαρακτήρα του Cary Grant ο οποίος λειτουργούσε για χρόνια σαν το απόλυτο είδωλο, κρύβοντας πίσω από την λαμπερή στυλιστικά όψη το παρελθόν ενός κάποιου Archie Leach και ένα στόμα που έπασχε από halitosis). Με αυτόν τον τρόπο, που ο Πύντσον δεν μπόρεσε ποτέ να καταφέρει να το εκφράσει – παρά μονάχα εκφράζει την προσωπική ιδιαιτερότητά του να μην εμφανίζεται δημόσια – οι Wu Ming εκφράζουν κάτι πολύ βαθύτερο που σχετίζεται με το κανιβαλιστικό υπόβαθρο της εικόνας η οποία είναι τόσο μα τόσο εθιστική (τα ναρκωτικά στο 54 άλλωστε μεταφέρονται στο εσωτερικό μιας αμερικανικής τηλεόρασης, που λειτουργεί σαν η κατ εξοχήν μέθοδος μεταφοράς της εικόνας).

Τελειώνοντας το 54, το μόνο που νιώθω είναι την ανάγκη να το ξαναδιαβάσω ακριβώς όπως στα ‘νιάτα’ μου είχα νιώσει την ανάγκη να διαβάσω ξανά το Gravity’s Rainbow μόλις το τελείωσα. Ειλικρινά χαίρομαι πολύ που έπεσα τυχαία σε ‘αυτόν’ τον συγγραφέα και το σίγουρο είναι πως σύντομα θα διαβάσω και τα υπόλοιπα έργα του. Stay Tuned…

~ από basileios στο 15 Μαρτίου, 2010.

6 Σχόλια to “’54’, Wu Ming”

  1. M arese to pos eides T anemos kouvari tou Haritopoulou,simfono apolita,den mporesa n afiso sxolio ekei,to kano edo.Kata ta alla tapeina «skivo» to kefali…lolololo…mprosta sou moiazo me anagnostria corn flakes!
    Ase pou trexeis kai kalitera!

  2. δεν ξερω για καλυτερα, σιγουρα σαν slow runner τρεχω αργοτερα 🙂

    θενξ για το σχολιο. Το παλιο μπλογκ κρασαρε προ αμνημονευτων και ετσι τα σχολια δεν παιζουνε.

  3. Χμμ… Με έπεισες… Πάω να το παραγγείλω, μαζί με το Q και το τελευταίο τους…

    (… και γιατί είμαι ΣΙΓΟΥΡΟΣ ότι το είχα αφήσει πάλι αυτό το σχόλιο;;; Twilight again;;; 🙂 )

  4. παραγγειλε Χ 2 γιατι και γω τα θελω! το τελευταιο τους το ειδα τωρα που ημουνα αγγλια σε χαρντμπακ και σε μιση τιμη μαλιστα αλλα ειχα ηδη αγορασει 10 βιβλια και ετσι δεν το πηρα.

    ειναι οντως τουαλαιτ ζοουν.

    του ρου ρου ρου, του ρου ρου ρου…

  5. No twilight, only alzheimer: το σχόλιο το είχα αφήσει τελικά στο Divisadero… 😦

    🙂

  6. […] ’54′, Wu Ming. Μια εξαιρετική ανακάλυψη ‘ενός’ συγγραφέα που μου θύμισε έναν Ευρωπαίο Πύντσον. Στην λίστα μου για το 2011 είναι το δικό τους Manituana… […]

Αφήστε απάντηση στον/στην basileios Ακύρωση απάντησης