‘The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind’, Julian Jaynes

Πως αντιμετώπιζεις ένα τόσο ριζοσπαστικό βιβλίο; Πως αντιμετωπίζεις ένα συγγραφέα που is clearly thinking so much out of the box ώστε να δημιουργεί μια θεωρία για την βάση της έννοιας ανθρώπος που ταράζει με εντυπωσιακό τρόπο ό,τι θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ως αυτονόητο; (Και μπορεί η επιστημονική κοινότητα να μην βρίσκεται σύσσωμη στο πλευρό του σ’ αυτήν την θεωρία, και μπορεί να μην είναι αποδεκτή σαν το παράδειγμα της ανθρώπινης συνείδησης, μα παρόλα αυτά είναι μια ιδέα που δεν μπορείς σαν την μελετήσεις να την πετάξεις εύκολα στα σκουπίδια.)

Η απάντηση είναι με θαυμασμό. Αλλά και προσοχή…

Η θέση του Julian Jaynes είναι πως η ανθρώπινη συνείδηση δεν είναι κάτι που είχε ο homo sapiens εδω και εκατοντάδες χιλιάδε χρόνια μα είναι ένα κοινωνικό κατασκεύασμα που ξεκίνησε μόλις 3000 χρόνια πριν σαν αποτέλεσμα μιας ‘πτώσης’ του διπολικού εγκεφάλου (έκκληση προς νομικούς να μεταφράσουν το bicameral) που προκλήθηκε μετά την ‘εφεύρεση’ του λόγου και ως άμεσο αποτέλεσμα των συνεχώς πιο πολύπλοκων ανθρώπινων κοινωνιών. Και ο Jaynes φτάνει μάλιστα σε σημείο να πει πως τα ομηρικά έπη – και ειδικά η Ιλιάδα – περιγράφουν ανθρώπους χωρίς συνείδηση που δρουν και πράττουν σαν ‘αυτόματα’ μηχανάκια, όπου την θέση της έχουν οι παραισθήσεις και οι ‘ομιλίες’ του δεξιού ημισφαιρίου του εγκεφάλου προς το αριστερό…

Κάθεστε ακόμα;

Σε πρώτη αναφορική ανάγνωση ακούγεται γελοίο έτσι δεν είναι; Όμως αν το δει κανείς σε σύνδεση με πράγματα όπως η θρησκεία, (και ακόμα και στο πλαίσιο του μύθου του Golden Bough του Frazer) η ψυχολογία, ή ακόμα και οι έννοιες της επέκτασης της συνείδησης μέσα από βιβλία του Timothy Leary, αλλά και σε άμεση σύνδεση με ιστορίες από βιβλία του Oliver Sacks φαίνεται να συμπληρώνεται ένα περίπλοκο πάζλ με το σπάσιμο της bicamerality στο κέντρο. Και ξαφνικά όλα αποκτούν΄ένα διαφορετικό και τόσο προφανές νόημα.

Αλλά φυσική επικίνδυνη λέξη στην παραπάνω πρόταση είναι το ‘φαίνεται’.

Φαντασία ή πραγματικότητα; Είναι ο Julian Jaynes ο νέος Φρόυντ ή είναι ο νέος φον Ντένικεν… Who cares? Διάβασα το βιβλίο δυο φορές απ΄τον περασμένο Μάρτιο που το αγόρασα και η πιο ουσιαστική του σημασία για μένα είναι η δυναμική του για την θεώρηση του κόσμου του παρελθόντος με ένα μάτι εντελώς διαφορετικό απ’ τον συνηθισμένο που πηγαίνει ακόμα και δυο βήματα παρακάτω ακόμα και απ΄την συνηθισμένη ‘κοινωνική σχετικότητα’.

Χωρίς καμιά αμφιβολία, πρόκειται για το πιο προκλητικό βιβλίο που έχω διαβάσει τα τελευταία χρόνια και για ένα βιβλίο που δε προσπερνάς εύκολα.

Advertisements

~ από basileios στο Φεβρουαρίου 6, 2012.

Ένα Σχόλιο to “‘The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind’, Julian Jaynes”

  1. […] για ένα ‘κοινωνικό φαινόμενο’ (όπως αναπτύσει o Julian Jaynes) ή κάτι άλλο είναι κάτι σχετικά ανοιχτό. Όμως το […]

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: